HTML

BúvárBlog

Egy kicsit én; egy kicsit amit én láttam; egy kicsit amit én gondolok arról amit én láttam...

Címkék

1848 (1) 2007 (2) adó (12) adria (7) analóg (3) antarktisz (2) ár (3) áremelés (4) átverés (20) autó (14) autópálya (2) balaton (1) baleset (10) bálna (6) becenév (1) bécs (2) belize (1) betegség (1) bevallás (1) blog (9) busz (1) búvár (94) cápa (1) che (2) cica (1) digitális (1) divecenter (35) dohányzás (1) dvd (1) dvsc (19) egyiptom (8) elektronikus (1) életmód (1) étterem (2) eu (1) evés (3) exkluzív (2) extrém (3) fidonet (1) film (28) fóbia (1) foci (24) fotó (18) gdp (1) golop (2) h1n1 (1) háború (1) halál (4) hellókarácsony (1) helyszínelők (1) idő (1) időjárás (7) internet (30) irodalom (5) iskola (3) kanári szigetek (16) karácsony (8) kedvezmény (2) klíma (1) kóla (1) könyv (4) közélet (21) közlekedés (19) kréta (5) krumpli (2) külföld (1) kult (1) kutya (9) lakás (8) mackó (1) mares (1) mezőgazdaság (2) mindennapok (1) monty (1) munka (23) nemecsek (2) novella (1) önkéntes (1) orosz (1) ossián (1) pénz (1) posta (4) puskás (1) python (1) rádió (5) reklám (3) rendszerváltás (4) robbanás (1) rock (2) róma (4) sajtó (14) segítség (1) skandinávia (5) spam (1) statisztika (3) svéd (2) szabadtüdős (1) számítástechnika (4) szavazás (4) szerencse (2) szervezés (17) tanfolyam (4) természetvédelem (1) tomcat (1) történelem (3) tudás (22) tv (33) uszony (4) utazás (64) útépítés (12) vallás (1) vásárlás (17) vasút (2) vers (2) verseny (7) veszély (1) vita (22) vörös tenger (2) youtube (18) zene (23)

Friss topikok

  • ElChe: @Bezso: Nagyon jól bevált, megbízhatóan működik, a letöltés is egyszerű. Eddig jó vételnek látszik. (2012.06.13. 09:14) XP 10
  • Age: www.youtube.com/watch?v=jqkVB9jtXrM&feature=related Mi erre a helyre járunk, itt tudok neked olcs... (2010.08.13. 22:21) Winger
  • Age: Ha az Adrián jársz, ott merrefelé? (2010.08.10. 22:05) 32/36
  • Phxmike: whoooooaaaa!! V'ger :) phoenix :) (2010.03.15. 01:58) Volt egyszer egy FidoNet
  • Age: És képeket lehetne nézegetni? Bevallom mostanában az Adriára is járunk, van benne vmi, amibe bele ... (2009.11.13. 17:52) Cápa, veszély

2007.10.27. 21:59 ElChe

Szelekció

Címkék: közlekedés baleset

Ma estefelé az alsó rakparton autóztam éppen, azon a szakaszon, amivel párhuzamosan jól kiépített bicikliút van. Páran tekertek is rajta.

Kivéve egy embert, akinek valamiért derogált a bicikliúton kerekeznie. Nyilván egy sötét, forgalmas út kiválóan megfelel erre, ahol maximum sávon belül lehet előzni, annak minden veszélyével. Kissé idegesen lehagytam, aztán a K-hídnál piros lámpa fogadott. Sejtettem, be fog érni. Úgy is tett, de nem állt meg, hanem szép lassan, szétnézve áthajtott két piros lámpán. Így aztán nemsokára újból próbálkozhattam az előzéssel.

Belegondolok, miket mondanának rám (teljes joggal!), ha a biciklisávot használnám autózásra, és piroson mennék át? Az ilyen ostoba biciklisták nem szomorú balesetet szenvednek, ha pórul járnak, hanem egyszerűen csak elhasalnak a Darwin-vizsgán. Ez a természetes szelekció a kerékpárosok közt.

Engem viszont az bosszant, miért hoznak engem olyan kellemetlen helyzetbe, hogy ha mondjuk egy gyengébb szellemi képességű fickó a piros lámpa ellenére elém hajt és én elcsapom, nekem kelljen magam szarul érezni? Vagy legyen az ember annyira s.ggfej mint ők, és csak vonjak vállat? Én a barom autósokat sem szeretem, de pusztán az, hogy valaki "gyengébb" a drótparipáján, még abszolút nem jogosítja fel arra, hogy éppen olyan marha legyen.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://buvar.blog.hu/api/trackback/id/tr7210233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prof_bp 2007.10.30. 20:47:31

Milyen alapon kérdőjelezed meg a kerékpáros jogát, hogy az úttesten biciklizzen? Talán derogál megelőzni? Ha a piros lámpánál úgyis utolér, akkor lehet, hogy nem is ő tartott fel téged...

gaze 2007.10.30. 21:11:20

Szerintem, próbáld ki milyen kerékpáron közlekedni 2007-ben, Budapesten.
Ne az oktá firtasd, hogy miért ülnek nyeregbe azok a faszok, mé' nem tömegközlekednek (az autó gondolom csak neked jár, legalábbis az infernális dugókban benzingőzt okádva zsolozsmázod ezt magadnak néha..)
Csak egyszerűen nyomj le egy hetet bicajjal.

Megnézem, hány kajak üres pirosnál fogod megvárni, hogy az autósókkal egyszerre indulva húzzák rád a kormányt, dübörögjenek a füledbe (jah, kívülről kicsit hangosabb a motorzaj), ahelyett hogy elhúznál szépen, biztonságosan(!) egyedül.
És ugye ott az alapigazság: "Nem jön semmi, az jobb, mint a zöld!" (ezt egy 70 éves bácsitól származik, gyalogos veterán).

Aztán próbáld ki a bicikliutakat (már ahol vannak), a rájuk parkoló kollégáiddal, a halálba ledudáló kivagyi figuráktól akik egyik kezükkel a volnánt másikkal a töküket markolják, és roppant mód biztosak magukban és a történésekben. (a dudát ugye arra találták ki, hogy egy másik autós meghallja azt, min. 2 motorzajon keresztül is..)

Szóval, próbáld ki.
Azon mind a ketten csak nyerhetünk.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2007.10.30. 22:25:05

Azon az alapon kérdőjelezem meg az úttest használatát (ezért jeleztem a helyet, aki ismeri, tudja a kiépítettségét a bicikliútnak és a forgalmas voltát az alsó rakpartnak), mert ott van más lehetőség, és mindenki más élt is vele. Azon az úton, ahol a sebességhatár 70, de sokan 90-nel robognak, kivilágítva rendesen nincs, és a keskeny sávon belül előzni nem egyszerű játék, szerintem egyszerűen túl sokat kockáztat a kerékpáros, akinek ismétlem van _valódi_ alternatívája. Nem egy felfestett sáv, hanem önálló kerékpárút. Talán amivel engem vádoltok (hogy rohannék és feltart a biciklista), éppen rá igaz, nem akart a kényelmesen tekerőkkel osztozni.

Budapesten a kerékpáros közlekedés nem alternatíva az én vélekedésem szerint, tehát a kérdésnek ez a része nem hat meg. De ha szerinted a lassan átgurulás a piroson nem is olyan rossz megoldás, akkor ne csodálkozz a kerékpárúton parkolást is "elfogadható ötletnek" tartó autós magatartáson se. Autósként engem ugyanúgy érintenek a vészvillogóval "parkoló" marhák, de semmivel nem tartom jobbnak a piroson áthúzó autóst vagy biciklistát sem. Tartsuk be a szabályokat mind, és akkor nincs probléma. Azon a helyen meg tényleg egyszerű is lenne ez, ahol rendesen szét van választva autós és kerékpáros közlekedés. Hétvégén Szentendre felé kiránduló családoknak jó szokott lenni ez az út, gyakran látom őket. Rájuk húzni a kormányt biztosan nem lehet, például. Gondolom ha valamelyik kissrác a kerékpárútról látja ennek a kedves piroson átguruló biciklisnek a példáját, és követni fogja, nyilván ti vállonveregetitek: "ez az, most már igazán közénk tartozol"...

Eni 2007.10.31. 10:04:28

"A kerékpáros közlekedés nem alternatíva"
Mikor is épült Bp hány autó is volt akkor??? A város nem ennyi autó számára épült! Sőt nem úgy tervezték! Ha a II. világháborúban nem bombázzák, és nem építik újjá, még ennyi autó sem férne el! Ha annyira NyEu-hoz akarunk felzárkózni, a mentalitással kellene kezdeni! Mert ott a gazdag mercivel járó számára is alternatíva a kerékpár! Ugyanis nem olyan szűklátókörű, intoleráns, önző emberek, és megtanulták mi is az a demokrácia és tolerancia. No ezt itthon még gyakorolni kell!

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2007.10.31. 14:09:48

Kedves Eni,
A kerékpáros közlekedést én személy szerint nem tartom ma Budapesten valós alternatívának, ezt már régebben leírtam. (A közlekedés alatt azt értem, hogy bármilyen ügyben, bármekkora távolságot meg tudok tenni, biztonságosan, normális körülmények közt.) Mondok egy példát: Békásmegyeren lakom, barátnőm Pesterzsébeten. Ebben a városban, ma, ez az út biciklivel szerintem elég necces.

Részletesebben: a város túlnőtte önmagát. Életmódunk ma olyan Budapesten, ami miatt szerintem biciklivel közlekedni egyszerűen nem lehet nagy tömegek számára alternatíva. Hiába lenne harmadával kevesebb autó, még úgy is túl sok lenne. És a számuk nem csökken. A kerékpározáshoz az kellene, hogy sokkal inkább legyenek lokális központok, 1-2 km-en belül eső helyek, ahová autó helyett érdemes lenne biciklivel menni. Nekünk sikerült mindent bezsúfolni a belvárosba, ami úgy egyáltalán minden formában közlekedhetetlen, de biciklivel még sajnos veszélyesebb is. A kerékpár olyan nagyságú városokban, mint Debrecen (külföldi élmény: Malmö) egy működő megoldás, szerintem Budapesten nem az. A magam részéről minimális erőfeszítést tennék a budapesti kerékpáros helyzet javításáért addig, amíg azokon a településeken nem alakítják ki a megfelelő feltételeket, ahol _ma is meghatározó_ a kerékpározás. Budapesten lehet erőlködni, meg felvonulgatni, de nonszensz arról álmodozni, hogy 1-2 éven belül tömegek ülnek át biciklire. És ha fel is megy 1,3-ról 2,1 százalékra az arány, akkor mi van?

Írtam már régen Karcagról, ahol a gyerekektől a nyugdíjasig rengetegen bicikliznek. Azaz egyre kevesebben. Oda senki nem szervez Critical Masst, pedig az ottani fejlesztésekért kellene lobbizni. Mert bizony ott is csökken a biciklisták száma az autósok kárára, és ezt még meg lehetne állítani, fordítani. De azoknak, akiknek csak az évi egy napnyi demonstráció számít (ahol aztán főpolgármester és miniszter is feszíthet) ez nem érdekes.

A Fém 2007.10.31. 20:15:45

Nos, a nem alternatíva szerint én valszeg véletlen tekertem le a Messer magasságából egy óra alatt a Camponáig (kb:25 km) mindezt főként kerékpárúton. Ez alatt az óra alatt volt időm elnézni a dugóban ülő elvbarátaidat akik még fizetnek is azért, hogy elkéssenek bárhonnan is. Ismerek kamion sofőrt aki napi 16 km-t teker a lakása és a melóhelye között egy 10000 forintért vásárolt vacak bringán. NAPI szinten!!! Ami jó esetben 5-600 km benzinre elég. Jó az autó két város között vagy városon kivüli célpontokra de városon belül csak átok mindenki számára.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2007.10.31. 22:28:37

Még mindig nem fogalmaztam teljesen érthetően? Én is "hallottam már olyanról", meg "ismerek embert" aki biciklizik Pesten. De itt tömegekről, nagyobb arányokról van szó. Ki az, aki a pesti forgalomban a tízéves fiának azt mondja, tekerj csak nyugodtan? Ki az, aki a nyugdíjas nagymamának azt mondja, menjen csak biciklivel a piacra? Tudom, számotokra meglepő: van olyan hely ebben az országban (igen, Magyarországon), ahol ez rendszeres napi gyakorlat. Csak éppen ez nem Budapest. Még jó, hogy van Critical Mass, különben a falun Mari néni nem tudná, mi fán terem a bicikli. És akkor nem megyek bele abba, hogy vajon mit találna az, aki a civil érdekképviseleti szerv zsebében kezd el turkálni, mert ez már csak a hab. De a többségről nyilván elhiszem, hogy jószándékú, rendes ember, maximum nem igazán tudja besorolni a prioritásokat.

Mellesleg jópofa dolog elvbarátozni, de különösebben nem veszem magamra. Egyszer próbáltam még pesti munkavállalóként autóval menni a munkahelyemre, 15 perccel hosszabb volt és sokkal drágább, mint a BKV, tehát maradtam a tömegnél. És az autót elsősorban arra használom, hogy Debrecenből Pestre járjak hétvégenként. Köszönöm, hogy te is elismered közlekedési szokásaim helyességét, mindig jólesik az ilyen.

A Fém 2007.11.01. 10:54:36

Kedves barátom és mindenki más. Javaslom megtekinteni a következőt:ischtwahn.extra.hu/

Nos, azt hiszem nem kell kommentálnom, hogy az alternatív megoldások milyenek ha egy kicsit is akarjuk.
süti beállítások módosítása